Het wonderlijke geval van Thomas Quick III

Ja, de zaak Quick gaat over valse bekentenissen en vooral over hoe goed experts zijn in het herkennen ervan. Niet al te best dus. Wie denkt dat dit een Zweeds manco is, heeft het mis. Veelzeggend is het onderzoek van de Amerikaanse rechtspsycholoog Saul Kassin en zijn collega’s. Zij lieten gevangenen twee verhalen vertellen. Een verhaal ging over het delict waarvoor ze veroordeeld waren en een ander verhaal ging over het delict waarvoor een collega-gevangene vastzat. Noem het een echte en een valse bekentenis. De bekentenissen werden audiovisueel vastgelegd en aan studenten en ervaren politiefunctionarissen getoond. De vraag was: hoe vaak worden valse bekentenissen voor echt gehouden? En wie doet het beter: studenten of politiemensen?

Studenten hielden 46% van de valse bekentenissen voor waar. Bij politiemensen was dat percentage 67%. Hoe meer ervaring politiemensen hadden, hoe vaker ze deze fout maakten. Op een schaal van 1 (“ik twijfel”) tot 10 (“ik ben zeker van mijn zaak”) stelden politiemensen meer vertrouwen in hun eigen oordeel (7.4) dan studenten (6.2).

Meer fouten maken, maar wel zekerder van je zaak zijn: dat is een gevaarlijke combinatie. Kassin en collega’s betoogden dat de ervaring van politiemensen nu juist hun probleem is: wie veel rotzakken ziet die echt bekennen, is minder bedacht op een Thomas Quick. Zie het wonderlijke geval van Thomas Quick IV

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Het wonderlijke geval van Thomas Quick III

  1. Pingback: Het wonderlijke geval van Thomas Quick II | Forensische Psychologie Blog

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s